Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 22: | Rad 22: | ||
* Applikationen liknar snarare ett ritprogram. | * Applikationen liknar snarare ett ritprogram. | ||
* Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan i formen. | * Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan i formen. | ||
+ | * OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen! | ||
+ | Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om! | ||
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 9 oktober 2020 kl. 10.09
<< Lektion 7 | Genomgång | Koden >> | Övningar >> |
Projektet Draw
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
- OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.