Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 22: Rad 22:
 
*     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
*     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
* &nbsp; &nbsp; Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan i formen.
 
* &nbsp; &nbsp; Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan i formen.
 +
* &nbsp; &nbsp; OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen!
 +
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 9 oktober 2020 kl. 10.09

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.