Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 38: | Rad 38: | ||
* Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>. | * Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>. | ||
* För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den. | * För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den. | ||
− | * Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp. | + | * Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp: |
+ | |||
+ | Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp). | ||
+ | |||
* Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i | * Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i | ||
Versionen från 4 oktober 2020 kl. 14.00
<< Lektion 7 | Genomgång | Koden >> | Övningar >> |
Projektet Draw
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
- Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
- För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
- Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.