Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 37: Rad 37:
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
  
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
+
* &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
  
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, måste vi <i>överskugga (override)</i> [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]].
+
* &nbsp; &nbsp; För att kunna använda [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.

Versionen från 4 oktober 2020 kl. 13.51

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.

          Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.