Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 13: | Rad 13: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div> | ||
+ | <div class="ovnC"> | ||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: FormKoord.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: FormKoord.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
</div> | </div> | ||
Versionen från 4 oktober 2020 kl. 13.36
<< Lektion 7 | Genomgång | Koden >> | Övningar >> |
Projektet Draw
Formens koordinatsystem
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurer i formen.
- För att kunna rita i formen, måste vi överskugga (override) ritmetoden OnPaint().
Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.