Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 32: Rad 32:
 
*     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
*     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
*     Vi vill rita geometriska figurer i formen.
 
*     Vi vill rita geometriska figurer i formen.
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, måste vi <i>överskugga (override)</i> [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]]:
+
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, måste vi <i>överskugga (override)</i> [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">ritmetoden OnPaint()</span></b>]].
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
* &nbsp; &nbsp; Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i:
+
* &nbsp; &nbsp; Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <b>Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP)</b>.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <b>Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP)</b>.

Versionen från 4 oktober 2020 kl. 12.43

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurer i formen.
  •     För att kunna rita i formen, måste vi överskugga (override) ritmetoden OnPaint().

          Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.

          Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.