Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 37: Rad 37:
  
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
 
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
* &nbsp; &nbsp; Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i]:
+
* &nbsp; &nbsp; Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i:
  
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <b>Kap 2 Objektorienterad programmering(OOP)</b>.
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; <b>Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP)</b>.
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Versionen från 4 oktober 2020 kl. 12.42

        <<  Lektion 7          Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurer i formen.
  •     För att kunna rita i formen, måste vi överskugga (override) ritmetoden OnPaint():

          Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.

          Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i:

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.


 









Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.