Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
Rad 37: | Rad 37: | ||
Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp. | Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp. | ||
− | * Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i | + | * Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i: |
− | <b>Kap 2 Objektorienterad programmering(OOP)</b>. | + | <b>Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP)</b>. |
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Versionen från 4 oktober 2020 kl. 12.42
<< Lektion 7 | Genomgång | Koden >> | Övningar >> |
Projektet Draw
Formens koordinatsystem
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
- Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
- Vi vill rita geometriska figurer i formen.
- För att kunna rita i formen, måste vi överskugga (override) ritmetoden OnPaint():
Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp.
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i:
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.
Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.