Skillnad mellan versioner av "Övningar 17 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(2 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 22: | Rad 22: | ||
* Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid 91. | * Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid 91. | ||
− | * Läs om [[2.7 Klassens konstruktor# | + | * Läs om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorns_egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 93. |
− | * Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid | + | * Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid 95-96. |
* Lös följande uppgift: | * Lös följande uppgift: | ||
Rad 34: | Rad 34: | ||
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
<big> | <big> | ||
− | Vidareutveckla [[Övningar_16_(Csharp_2)#.C3.96vning_2.5|<b><span style="color:blue">Övning 2.5</span></b>]] från förra lektionen (<b>Övningar till kap 2</b>, kursboken, sid | + | Vidareutveckla [[Övningar_16_(Csharp_2)#.C3.96vning_2.5|<b><span style="color:blue">Övning 2.5</span></b>]] från förra lektionen (<b>Övningar till kap 2</b>, kursboken, sid 119): |
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_6.jpg]]</div> | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_6.jpg]]</div> |
Nuvarande version från 26 januari 2022 kl. 10.27
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 276-281).
- Mata in klassen Circle.cs och kompilera.
- Mata in programmet Encapsulation.cs, kompilera och exekvera.
- Läs om Åtkomstmodifieraren private i kursboken sid 91.
- Läs om Konstruktorns egenskaper i kursboken sid 93.
- Läs om Default-konstruktorn i kursboken sid 95-96.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.6
Vidareutveckla Övning 2.5 från förra lektionen (Övningar till kap 2, kursboken, sid 119):
Besvara följande frågor till uppgiften ovan:
- Med vilken kod skapar du de två Fish-objekten? Vad händer samtidigt du skapar objekten?
- Har klassen Fish som används i detta program en konstruktor?
- Är datamedlemmarna till dina Fish-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?
Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.
Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.