Skillnad mellan versioner av "Presentation av kursen Digitalt skapande 1"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(22 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (DigSkap)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (DigSkap)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 1]]}}
{{Selected tab|[[Spelutvecklingskursens presentation|Genomgång]]}}
+
{{Selected tab|[[Presentation av kursen Digitalt skapande 1|Presentation]]}}
{{Not selected tab|[[Installation av Unity |Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
+
{{Not selected tab|[[Varför programmering i spelutveckling?|Nästa avsnitt &nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 10: Rad 10:
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<b>Digitalt skapande 1</b> är en 100 p-kurs för gymnasiets teknikprogram <small>(Kurskod: DIGDIG01)</small>.
+
Denna kurs är en konkretisering av Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DDIG%26courseCode%3DDIGDIG01%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_DIGDIG01 <b><span style="color:blue">Kursplan för Digitalt skapande 1</span></b>] >> Kurser >> Digitalt skapande 1.
  
Kursen följer Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DDIG%26courseCode%3DDIGDIG01%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_DIGDIG01 <b><span style="color:blue">Kursplan för Digitalt skapande 1</span></b>] >> Kurser >> Digitalt skapande 1.
+
<b>Digitalt skapande 1</b> är en 100 p-nybörjarkurs för gymnasiets teknikprogram <small>(Kurskod: DIGDIG01)</small>.
  
Undervisningen i digitalt skapande syftar åt att eleverna utvecklar förmågan att forma och gestalta med digital teknik.  
+
Undervisningen syftar åt att utveckla elevernas förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik.  
  
Valet av verktyg, miljö och inriktning är enligt kursplanen fritt.  
+
LBS har valt att eftersträva det här målet med <b><span style="color:red">spelutveckling</span></b> som i sin tur inkluderar <b>programmering</b> och <b>grafik</b>.
  
LBS har valt inriktningen spelutveckling som i sin tur inkluderar programmering och grafik. Även valet av programmeringsspråk är fritt.  
+
Valet av verktyg, miljö och programmeringsspråk är enligt kursplanen fritt.  
  
 
Vi kommer att använda <b><span style="color:red">Unity</span></b> som miljö och <b><span style="color:red">C#</span></b> som programmeringsspråk.
 
Vi kommer att använda <b><span style="color:red">Unity</span></b> som miljö och <b><span style="color:red">C#</span></b> som programmeringsspråk.
 
<b>Programmering 1</b> är en nybörjarkurs och förutsätter inga förkunskaper i programmering.
 
 
All teknisk datakunskap som behövs för att praktiskt kunna skriva och exekvera program på datorn förmedlas i kursen.
 
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Kurslitteratur</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>
 +
Till kursens webbsida kommer du via adressen [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807</span></b>].
  
För Del 1 Programmering 1 med Python kommer följande kursbok att användas:
+
Välj sedan [[Lektion 1 (DigSkap)|<b><span style="color:blue">Digitalt skapande 1: Spelutveckling</span></b>]] för att komma till <b><span style="color:red">Lektion 1</span></b>.
 
+
:<b><i><span style="color:red">Koda matte med Python</span></i></b>, 2018, Förlag TechPages, se  [https://www.kodamatte.se <b><span style="color:blue">www.kodamatte.se</span></b>].
+
 
+
I Del 2 Programmering 1 med C# kommer vi att följa kursboken:
+
 
+
:<b><i><span style="color:red">Programmering 1+ med C#</span></i></b>, 2019, Förlag Taifun Education, se  [http://www.taifun.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=37 <b><span style="color:blue">www.taifun.se</span></b>].
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Regler</span></b> =
+
<div class="ovnA">
+
<big>
+
 
+
Kursböckerna kommer att delas ut till alla i klassen. De är låneexemplar. Därför:
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Se till att du behandlar dem varsamt.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Du får inte skriva något i dem.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; De måste återlämnas oskadd och i gott skick efter kursen.
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
+
<div class="ovnE">
+
<big>
+
 
+
Till kursens webbsida kommer du via länken [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">Programming Online</span></b>].
+
  
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.
Rad 68: Rad 35:
 
Sidan kommer att användas som plattform för <i>information</i> och <i>planering</i> av kursen.
 
Sidan kommer att användas som plattform för <i>information</i> och <i>planering</i> av kursen.
  
Vad gäller <i>innehållet</i> av kursen kommer det att hänvisas till kurslitteraturen.
+
Även <i>innehållet</i> av kursen kommer att visas på webbsidan.
 
+
Bara material som inte finns i kurslitteraturen kan ev. hittas på webbsidan.
+
 
+
 
+
----
+
 
+
<small>Vid första gången kan du anteckna sidans adress härifrån: <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807/</span></b></small>.
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Nuvarande version från 19 september 2020 kl. 20.08

        <<  Lektion 1          Presentation          Nästa avsnitt   >>      


Denna kurs är en konkretisering av Skolverkets Kursplan för Digitalt skapande 1 >> Kurser >> Digitalt skapande 1.

Digitalt skapande 1 är en 100 p-nybörjarkurs för gymnasiets teknikprogram (Kurskod: DIGDIG01).

Undervisningen syftar åt att utveckla elevernas förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik.

LBS har valt att eftersträva det här målet med spelutveckling som i sin tur inkluderar programmering och grafik.

Valet av verktyg, miljö och programmeringsspråk är enligt kursplanen fritt.

Vi kommer att använda Unity som miljö och C# som programmeringsspråk.


Kursens webbsida

Till kursens webbsida kommer du via adressen http://mathonline.se:1807.

Välj sedan Digitalt skapande 1: Spelutveckling för att komma till Lektion 1.

Registrera adressen bland dina Bokmärken / Favoriter på din dator.

Sidan kommer att användas som plattform för information och planering av kursen.

Även innehållet av kursen kommer att visas på webbsidan.







Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.