Skillnad mellan versioner av "Presentation av kursen Digitalt skapande 1"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(30 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 3: Rad 3:
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (DigSkap)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 1]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 1 (DigSkap)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 1]]}}
{{Selected tab|[[Spelutvecklingskursens presentation|Genomgång]]}}
+
{{Selected tab|[[Presentation av kursen Digitalt skapande 1|Presentation]]}}
{{Not selected tab|[[Installation av Unity |Nästa avsnitt&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
+
{{Not selected tab|[[Varför programmering i spelutveckling?|Nästa avsnitt &nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 10: Rad 10:
  
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<b>Programmering 1</b> är en obligatorisk 100 p-kurs för gymnasiets teknikprogram som i regel läses under 1:a läsåret på gymnasium.
+
Denna kurs är en konkretisering av Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DDIG%26courseCode%3DDIGDIG01%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor_DIGDIG01 <b><span style="color:blue">Kursplan för Digitalt skapande 1</span></b>] >> Kurser >> Digitalt skapande 1.
  
Kursen följer Skolverkets [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=1530314731/syllabuscw/jsp/subject.htm?subjectCode%3DPRR%26lang%3Dsv%26tos%3Dgy%26p%3Dp&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3 <b><span style="color:blue">Kursplan för Programmering 1</span></b>],&nbsp;&nbsp;>> Kurser&nbsp;&nbsp;>> Programmering 1.
+
<b>Digitalt skapande 1</b> är en 100 p-nybörjarkurs för gymnasiets teknikprogram <small>(Kurskod: DIGDIG01)</small>.
  
<b>Programmering 1</b> är en nybörjarkurs och förutsätter inga förkunskaper i programmering.
+
Undervisningen syftar åt att utveckla elevernas förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik.  
  
All teknisk datakunskap som behövs för att praktiskt kunna skriva och exekvera program på datorn förmedlas i kursen.
+
LBS har valt att eftersträva det här målet med <b><span style="color:red">spelutveckling</span></b> som i sin tur inkluderar <b>programmering</b> och <b>grafik</b>.
  
Valet av programmeringsspråk är enligt Skolverket fritt. Vi kommer att använda programmeringsspråken <b><span style="color:red">Python</span></b> och <b><span style="color:red">C#</span></b>.
+
Valet av verktyg, miljö och programmeringsspråk är enligt kursplanen fritt.  
  
Därför kommer kursen att genomföras i två delar:
+
Vi kommer att använda <b><span style="color:red">Unity</span></b> som miljö och <b><span style="color:red">C#</span></b> som programmeringsspråk.
 
+
* &nbsp; &nbsp; Del 1 &nbsp;&nbsp; <div class="smallBoxVariantt"><b><span style="color:red">Programmering 1 med Python</span></b></div> &nbsp;&nbsp; under höstterminen.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Del 2 &nbsp;&nbsp; <div class="smallBoxVariantt"><b><span style="color:red">Programmering 1 med C#</span></b></div> &nbsp;&nbsp; <math> \quad\;\; </math> under vårterminen.
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Kurslitteratur</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>
 +
Till kursens webbsida kommer du via adressen [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807</span></b>].
  
För Del 1 Programmering 1 med Python kommer följande kursbok att användas:
+
Välj sedan [[Lektion 1 (DigSkap)|<b><span style="color:blue">Digitalt skapande 1: Spelutveckling</span></b>]] för att komma till <b><span style="color:red">Lektion 1</span></b>.
 
+
:<b><i><span style="color:red">Koda matte med Python</span></i></b>, 2018, Förlag TechPages, se  [https://www.kodamatte.se <b><span style="color:blue">www.kodamatte.se</span></b>].
+
 
+
I Del 2 Programmering 1 med C# kommer vi att följa kursboken:
+
 
+
:<b><i><span style="color:red">Programmering 1+ med C#</span></i></b>, 2019, Förlag Taifun Education, se  [http://www.taifun.se/index.php?option=com_content&task=view&id=30&Itemid=37 <b><span style="color:blue">www.taifun.se</span></b>].
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Regler</span></b> =
+
<div class="ovnA">
+
<big>
+
 
+
Kursböckerna kommer att delas ut till alla i klassen. De är låneexemplar. Därför:
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Se till att du behandlar dem varsamt.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; Du får inte skriva något i dem.
+
 
+
* &nbsp; &nbsp; De måste återlämnas oskadd och i gott skick efter kursen.
+
</big>
+
</div>
+
 
+
 
+
= <b><span style="color:#931136">Kursens webbsida</span></b> =
+
<div class="ovnE">
+
<big>
+
 
+
Till kursens webbsida kommer du via länken [http://34.248.89.132:1807/ <b><span style="color:blue">Programming Online</span></b>].
+
  
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.
 
Registrera adressen bland dina <b><span style="color:red">Bokmärken / Favoriter</span></b> på din dator.
Rad 68: Rad 35:
 
Sidan kommer att användas som plattform för <i>information</i> och <i>planering</i> av kursen.
 
Sidan kommer att användas som plattform för <i>information</i> och <i>planering</i> av kursen.
  
Vad gäller <i>innehållet</i> av kursen kommer det att hänvisas till kurslitteraturen.
+
Även <i>innehållet</i> av kursen kommer att visas på webbsidan.
 
+
Bara material som inte finns i kurslitteraturen kan ev. hittas på webbsidan.
+
 
+
 
+
----
+
 
+
<small>Vid första gången kan du anteckna sidans adress härifrån: <b><span style="color:blue">http://mathonline.se:1807/</span></b></small>.
+
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>

Nuvarande version från 19 september 2020 kl. 20.08

        <<  Lektion 1          Presentation          Nästa avsnitt   >>      


Denna kurs är en konkretisering av Skolverkets Kursplan för Digitalt skapande 1 >> Kurser >> Digitalt skapande 1.

Digitalt skapande 1 är en 100 p-nybörjarkurs för gymnasiets teknikprogram (Kurskod: DIGDIG01).

Undervisningen syftar åt att utveckla elevernas förmåga att skapa, gestalta och kommunicera med digital teknik.

LBS har valt att eftersträva det här målet med spelutveckling som i sin tur inkluderar programmering och grafik.

Valet av verktyg, miljö och programmeringsspråk är enligt kursplanen fritt.

Vi kommer att använda Unity som miljö och C# som programmeringsspråk.


Kursens webbsida

Till kursens webbsida kommer du via adressen http://mathonline.se:1807.

Välj sedan Digitalt skapande 1: Spelutveckling för att komma till Lektion 1.

Registrera adressen bland dina Bokmärken / Favoriter på din dator.

Sidan kommer att användas som plattform för information och planering av kursen.

Även innehållet av kursen kommer att visas på webbsidan.







Copyright © 2020 TechPages AB. All Rights Reserved.