Skillnad mellan versioner av "Övningar 18 (Csharp 2)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(24 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[Default konstruktorn och | + | {{Not selected tab|[[Default konstruktorn och andra konstruktorer|Genomgång]]}} |
{{Selected tab|[[Övningar 18 (Csharp 2)|Övningar]]}} | {{Selected tab|[[Övningar 18 (Csharp 2)|Övningar]]}} | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 19 (Csharp 2)|Nästa lektion >> ]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 19 (Csharp 2)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
Rad 12: | Rad 12: | ||
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
<big> | <big> | ||
− | * Öppna | + | * Öppna resp. skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">Console application</span></b>]] (kursboken, sid 276-281). |
− | | + | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Klassen CircleD med default konstruktor|<b><span style="color:blue">CircleD.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet EncapsulationD|<b><span style="color:blue">EncapsulationD.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. |
− | * Mata in | + | * Mata in [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Flera konstruktorer: Klassen Account|<b><span style="color:blue">Account.cs</span></b>]] och [[Default konstruktorn och andra konstruktorer#Programmet CreateAccount|<b><span style="color:blue">CreateAccount.cs</span></b>]], kompilera och exekvera. |
− | * | + | * Läs om <b><span style="color:red">Default konstruktorn</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid 95-96. |
− | * Läs om <b><span style="color:red"> | + | * Läs om <b><span style="color:red">Flera konstruktorer</span></b> i kursboken sid 97-99. |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
* Lös följande uppgift: | * Lös följande uppgift: | ||
Rad 31: | Rad 27: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Övning 2. | + | = <b><span style="color:#931136">Övning 2.7</span></b> = |
<div class="ovnC"> | <div class="ovnC"> | ||
<big> | <big> | ||
− | + | Se <b>Övningar till kap 2</b>, kursboken, sid 122: | |
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_7.jpg]]</div> |
− | + | Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan: | |
− | * | + | * En <b>referens</b> är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88. |
− | * | + | * Ett <b>anonymt objekt</b> är ett objekt som skapas utan referens. T.ex. är <b>new Triangle()</b>.Area() |
− | + | ett anrop av metoden Area() med det anonyma objektet <b>new Triangle()</b>, se sid 90. | |
− | | + | * <b>null</b> är en referens som inte pekar på något objekt (referensernas defaultvärde), se sid 90-91. |
− | Studera och testa lösningsförslaget | + | Studera och testa lösningsförslaget på sid 301-302, om du inte självständigt klarar av denna uppgift. |
</big> | </big> | ||
</div> | </div> |
Nuvarande version från 2 februari 2022 kl. 08.54
Genomgång | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Öppna resp. skapa en Console application (kursboken, sid 276-281).
- Mata in CircleD.cs och EncapsulationD.cs, kompilera och exekvera.
- Mata in Account.cs och CreateAccount.cs, kompilera och exekvera.
- Läs om Default konstruktorn i kursboken sid 95-96.
- Läs om Flera konstruktorer i kursboken sid 97-99.
- Lös följande uppgift:
Övning 2.7
Se Övningar till kap 2, kursboken, sid 122:
Förklaringar av vissa begrepp i uppgiften ovan:
- En referens är en variabel av klasstyp som pekar på ett objekt av denna klass, se sid 88.
- Ett anonymt objekt är ett objekt som skapas utan referens. T.ex. är new Triangle().Area()
ett anrop av metoden Area() med det anonyma objektet new Triangle(), se sid 90.
- null är en referens som inte pekar på något objekt (referensernas defaultvärde), se sid 90-91.
Studera och testa lösningsförslaget på sid 301-302, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.