Skillnad mellan versioner av "Övningar 17 (Csharp 2)"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 14: Rad 14:
 
*     Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
 
*     Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:
  
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 322-327).  
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Skapa en [[Console_Applications|<b><span style="color:blue">ny Console application</span></b>]] (även i kursboken, sid 276-281).  
  
 
* &nbsp; &nbsp; Mata in klassen [[2.7 Klassens konstruktor#Exempel: Klassen_Circle|<b><span style="color:blue">Circle.cs</span></b>]] och kompilera.
 
* &nbsp; &nbsp; Mata in klassen [[2.7 Klassens konstruktor#Exempel: Klassen_Circle|<b><span style="color:blue">Circle.cs</span></b>]] och kompilera.
Rad 20: Rad 20:
 
* &nbsp; &nbsp; Mata in programmet [[2.7 Klassens konstruktor#Programmet Encapsulation|<b><span style="color:blue">Encapsulation.cs</span></b>]], kompilera och exekvera.
 
* &nbsp; &nbsp; Mata in programmet [[2.7 Klassens konstruktor#Programmet Encapsulation|<b><span style="color:blue">Encapsulation.cs</span></b>]], kompilera och exekvera.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i kursboken sid 95.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Åtkomstmodifieraren private</span></b> i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <b><span style="color:blue">kursboken</span></b>] sid 91.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Konstruktorns egenskaper</span></b> i kursboken sid 97.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om [[2.7 Klassens konstruktor#Konstruktorns_egenskaper:|<b><span style="color:blue">Konstruktorns egenskaper</span></b>]] i kursboken sid 93.
  
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid 99-100.
+
* &nbsp; &nbsp; Läs om <b><span style="color:red">Default-konstruktorn</span></b> i kursboken sid 95-96.
 +
 
 +
* &nbsp; &nbsp; Lös följande uppgift:
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 32: Rad 34:
 
<div class="ovnC">
 
<div class="ovnC">
 
<big>
 
<big>
Vidareutveckla [[Övningar_16_(Csharp_2)#.C3.96vning_2.5|<b><span style="color:blue">Övning 2.5</span></b>]] från förra lektionen (<b>Övningar till kap 2</b>, kursboken, sid 126):
+
Vidareutveckla [[Övningar_16_(Csharp_2)#.C3.96vning_2.5|<b><span style="color:blue">Övning 2.5</span></b>]] från förra lektionen (<b>Övningar till kap 2</b>, kursboken, sid 119):
  
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_6.jpg]]</div>
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Ovn_2_6.jpg]]</div>
 
  
 
Besvara följande frågor till uppgiften ovan:
 
Besvara följande frågor till uppgiften ovan:
Rad 45: Rad 46:
 
* &nbsp; &nbsp; Är datamedlemmarna till dina <b>Fish</b>-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?
 
* &nbsp; &nbsp; Är datamedlemmarna till dina <b>Fish</b>-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?
  
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp; &nbsp;Om ja, vilka är de initialvärdena?
+
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp;&nbsp; &nbsp;Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.
 
+
  
 
Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.
 
Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.

Nuvarande version från 26 januari 2022 kl. 10.27

       Genomgång          Övningar          Nästa lektion  >>      


Dagens övningar

  •     Öppna din senast använda Console application i Visual Studio, resp.:

          Skapa en ny Console application (även i kursboken, sid 276-281).

  •     Mata in klassen Circle.cs och kompilera.
  •     Läs om Åtkomstmodifieraren private i kursboken sid 91.
  •     Läs om Default-konstruktorn i kursboken sid 95-96.
  •     Lös följande uppgift:


Övning 2.6

Vidareutveckla Övning 2.5 från förra lektionen (Övningar till kap 2, kursboken, sid 119):

Ovn 2 6.jpg

Besvara följande frågor till uppgiften ovan:

  •     Med vilken kod skapar du de två Fish-objekten? Vad händer samtidigt du skapar objekten?
  •     Har klassen Fish som används i detta program en konstruktor?
  •     Är datamedlemmarna till dina Fish-objekt redan initierade innan du läser in värden till dem?

          Om ja, vilka är de initialvärdena? Skriv ut dem.

Studera och testa lösningsförslaget i kursboken på sid 301, om du inte självständigt klarar av denna uppgift.









Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.