Skillnad mellan versioner av "2.4 Användning av klasser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(23 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 9: Rad 9:
  
  
= <b><span style="color:#931136">Klassen Emp</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Vad är en klass? (Se [[2.2_Klassbegreppet#Vad_.C3.A4r_en_klass.3F|lektion 14]])</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp.jpg]]</div>
 
</big></big>
 
</div>
 
  
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div>
  
= <b><span style="color:#931136">Programmet EmpTest</span></b> =
+
<big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting:
<div class="ovnC">
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp_Test.jpg]]</div>
+
  
 +
* &nbsp; &nbsp; ett <b>begrepp</b>
  
<big><big>Klassen <b><span style="color:blue">Method_Module</span></b> har tre metoder: <b><span style="color:red">Main(), Area()</span></b> och <b><span style="color:red">Circumference()</span></b>.
+
* &nbsp; &nbsp; en <b>idé</b>
  
Den <b><span style="color:red">aktuella parametern</span></b> radius kopieras till den <b><span style="color:red">formella parametern </span></b> r vid anrop.
+
* &nbsp; &nbsp; en <b>mall</b>.  
</big></big>
+
</div>
+
  
 +
<b><span style="color:red">Modulär</span></b> är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
  
= <b><span style="color:#931136">Modularisering på klassnivå</span></b> =
+
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
<div class="ovnA">
+
<big><big>
+
Modulariseringens <b>2:a steg:</b> De nya metoderna flyttas till en annan klass, en ny "modul".
+
  
Men även variabeln <b><span style="color:red">radius</span></b> flyttar med och blir den nya klassens <b><span style="color:red">datamedlem</span></b>.
+
för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>.
</big></big>
+
</big>
 +
</div>
  
== <b><span style="color:#931136">Klassen Circle</span></b> ==
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Circle.jpg]]</div>
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">En annan definition på klass</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
  
<big><big>Jämför med [[2.2_Klassbegreppet#Vad_.C3.A4r_en_klass.3F|<b><span style="color:blue">klassbrgreppets definition</span></b>]].
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Anv_Klasser.jpg]]</div>
 +
</div>
  
Klassen <b><span style="color:#931136">Circle</span></b> utgör med klassen <b><span style="color:#931136">CircleUse</span></b> ETT C# program som är <b><span style="color:red">objektorienterat</span></b>.
 
</big></big>
 
  
== <b><span style="color:#931136">Programmet CircleUse</span></b> ==
+
= <b><span style="color:#931136">Klassen Emp</span></b> =
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleUse.jpg]]</div>
+
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp.jpg]]</div>
 +
</div>
 +
 
 +
 
 +
= <b><span style="color:#931136">Programmet EmpTest</span></b> =
 +
<div class="ovnC">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp_Test.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
Rad 52: Rad 52:
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleUseKorexa.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: EmpTestKorex.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Läs om Modularisering i kursboken sid 77-81.</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Läs om Användning av klasser i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] sid 85-90.</span></b> =
  
  
Rad 82: Rad 82:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 december 2021 kl. 08.51

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är en klass? (Se lektion 14)

VadKlass.jpg

Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:

  •     ett begrepp
  •     en idé
  •     en mall.

Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul

så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit

för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.


En annan definition på klass

Anv Klasser.jpg


Klassen Emp

Emp.jpg


Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


Läs om Användning av klasser i kursboken sid 85-90.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.