Skillnad mellan versioner av "2.4 Användning av klasser"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
(Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |   {{Not selected tab|Lektion 15...')
 
m
 
(24 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Lektion 15 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 15]]}}
+
{{Not selected tab|[[Lektion 16 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 16]]}}
{{Selected tab|[[2.3 Modularisering|Genomgång]]}}
+
{{Selected tab|[[2.4 Användning av klasser|Genomgång]]}}
{{Not selected tab|[[Övningar 15 (Csharp 2)|Övningar]]}}
+
{{Not selected tab|[[Övningar 16 (Csharp 2)|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
  
  
= <b><span style="color:#931136">All kod i Main()</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Vad är en klass? (Se [[2.2_Klassbegreppet#Vad_.C3.A4r_en_klass.3F|lektion 14]])</span></b> =
 
<div class="ovnE">
 
<div class="ovnE">
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: All_in_Maina.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div>
  
 +
<big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting:
  
<big><big>Strukturen <b><span style="color:red">Input - Bearbetning - Output</span></b> ger upphov till modularisering.
+
* &nbsp; &nbsp; ett <b>begrepp</b>
</big></big>
+
</div>
+
  
 +
* &nbsp; &nbsp; en <b>idé</b>
  
= <b><span style="color:#931136">Modularisering på metodnivå</span></b> =
+
* &nbsp; &nbsp; en <b>mall</b>.  
<div class="ovnC">
+
<big><big>
+
Modulariseringens <b>1:a steg: <span style="color:red">Bearbetning</span></b> flyttas till metoder utanför Main(): nya "moduler".
+
</big></big>
+
  
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Method_Moduleb.jpg]]</div>
+
<b><span style="color:red">Modulär</span></b> är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
  
 +
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
  
<big><big>Klassen <b><span style="color:blue">Method_Module</span></b> har tre metoder: <b><span style="color:red">Main(), Area()</span></b> och <b><span style="color:red">Circumference()</span></b>.
+
för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>.
 
+
</big>
Den <b><span style="color:red">aktuella parametern</span></b> radius kopieras till den <b><span style="color:red">formella parametern </span></b> r vid anrop.
+
</big></big>
+
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Modularisering klassnivå</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">En annan definition klass</span></b> =
<div class="ovnA">
+
<div class="ovnC">
<big><big>
+
Modulariseringens <b>2:a steg:</b> De nya metoderna flyttas till en annan klass, en ny "modul".
+
  
Men även variabeln <b><span style="color:red">radius</span></b> flyttar med och blir den nya klassens <b><span style="color:red">datamedlem</span></b>.
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Anv_Klasser.jpg]]</div>
</big></big>
+
</div>
  
== <b><span style="color:#931136">Klassen Circle</span></b> ==
 
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Circle.jpg]]</div>
 
  
 +
= <b><span style="color:#931136">Klassen Emp</span></b> =
 +
<div class="ovnE">
 +
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp.jpg]]</div>
 +
</div>
  
<big><big>Jämför med [[2.2_Klassbegreppet#Vad_.C3.A4r_en_klass.3F|<b><span style="color:blue">klassbrgreppets definition</span></b>]].
 
  
Klassen <b><span style="color:#931136">Circle</span></b> utgör med klassen <b><span style="color:#931136">CircleUse</span></b> ETT C# program som är <b><span style="color:red">objektorienterat</span></b>.
+
= <b><span style="color:#931136">Programmet EmpTest</span></b> =
</big></big>
+
<div class="ovnC">
 
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp_Test.jpg]]</div>
== <b><span style="color:#931136">Programmet CircleUse</span></b> ==
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleUse.jpg]]</div>
+
 
</div>
 
</div>
  
Rad 60: Rad 52:
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: CircleUseKorexa.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: EmpTestKorex.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Läs om Modularisering i kursboken sid 77-81.</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Läs om Användning av klasser i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] sid 85-90.</span></b> =
  
  
Rad 90: Rad 82:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 december 2021 kl. 08.51

        <<  Lektion 16          Genomgång          Övningar      


Vad är en klass? (Se lektion 14)

VadKlass.jpg

Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:

  •     ett begrepp
  •     en idé
  •     en mall.

Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul

så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit

för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.


En annan definition på klass

Anv Klasser.jpg


Klassen Emp

Emp.jpg


Programmet EmpTest

Emp Test.jpg


Ett körexempel

EmpTestKorex.jpg


Läs om Användning av klasser i kursboken sid 85-90.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.