Skillnad mellan versioner av "2.4 Användning av klasser"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|Lektion 15...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(24 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Not selected tab|[[Lektion 16 (Csharp 2)| << Lektion 16]]}} |
− | {{Selected tab|[[2. | + | {{Selected tab|[[2.4 Användning av klasser|Genomgång]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Övningar | + | {{Not selected tab|[[Övningar 16 (Csharp 2)|Övningar]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">Vad är en klass? (Se [[2.2_Klassbegreppet#Vad_.C3.A4r_en_klass.3F|lektion 14]])</span></b> = |
<div class="ovnE"> | <div class="ovnE"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: VadKlass.jpg]]</div> |
+ | <big><b><span style="color:red">Generell</span></b> är en klass därför att den beskriver en <b>kategori</b> av saker och ting: | ||
− | + | * ett <b>begrepp</b> | |
− | + | ||
− | + | ||
+ | * en <b>idé</b> | ||
− | + | * en <b>mall</b>. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | < | + | <b><span style="color:red">Modulär</span></b> är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul |
+ | så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit | ||
− | + | för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>. | |
− | + | </big> | |
− | + | ||
− | + | ||
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136"> | + | = <b><span style="color:#931136">En annan definition på klass</span></b> = |
− | <div class=" | + | <div class="ovnC"> |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Anv_Klasser.jpg]]</div> | |
− | </ | + | </div> |
− | |||
− | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Klassen Emp</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnE"> | ||
+ | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp.jpg]]</div> | ||
+ | </div> | ||
− | |||
− | + | = <b><span style="color:#931136">Programmet EmpTest</span></b> = | |
− | < | + | <div class="ovnC"> |
− | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Emp_Test.jpg]]</div> | |
− | + | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | |
</div> | </div> | ||
Rad 60: | Rad 52: | ||
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> = | ||
<div class="ovnA"> | <div class="ovnA"> | ||
− | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: | + | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: EmpTestKorex.jpg]]</div> |
</div> | </div> | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Läs om | + | = <b><span style="color:#931136">Läs om Användning av klasser i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] sid 85-90.</span></b> = |
Rad 90: | Rad 82: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 10 december 2021 kl. 08.51
<< Lektion 16 | Genomgång | Övningar |
Vad är en klass? (Se lektion 14)
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
En annan definition på klass
Klassen Emp
Programmet EmpTest
Ett körexempel
Läs om Användning av klasser i kursboken sid 85-90.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.