Skillnad mellan versioner av "2.2 Klassbegreppet"
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(6 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 1: | Rad 1: | ||
− | + | __NOTOC__ | |
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
{{Not selected tab|[[Lektion 14 (Csharp 2)| << Lektion 14]]}} | {{Not selected tab|[[Lektion 14 (Csharp 2)| << Lektion 14]]}} | ||
{{Selected tab|[[2.2 Klassbegreppet|Genomgång]]}} | {{Selected tab|[[2.2 Klassbegreppet|Genomgång]]}} | ||
− | {{Not selected tab|[[Övningar 14 (Csharp 2)|Övningar | + | {{Not selected tab|[[Övningar 14 (Csharp 2)|Övningar]]}} |
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
Rad 89: | Rad 89: | ||
− | = <b><span style="color:#931136">Läs om | + | = <b><span style="color:#931136">Läs om klassbegreppet i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] på sid 76-80.</span></b> = |
Rad 115: | Rad 115: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 10 december 2021 kl. 08.50
<< Lektion 14 | Genomgång | Övningar |
Vårt första C# program
Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First ?
Eftersom koden ska vara ett C# program.
Vad är ett C# program?
Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.
Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!
Vad är en klass?
Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:
- ett begrepp
- en idé
- en mall.
Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul
så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit
för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.
Klass och objekt är två olika begrepp.
Exempel:
Pepparkakor är objekt.
Pepparkaksformen är klassen.
Klassen Password
Programmet PasswordUse
Ett körexempel
Läs om klassbegreppet i kursboken på sid 76-80.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.