Skillnad mellan versioner av "2.2 Klassbegreppet"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(13 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 4: Rad 4:
 
{{Not selected tab|[[Lektion 14 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 14]]}}
 
{{Not selected tab|[[Lektion 14 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 14]]}}
 
{{Selected tab|[[2.2 Klassbegreppet|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[2.2 Klassbegreppet|Genomgång]]}}
{{Not selected tab|[[Övningar 14 (Csharp 2)|Övningar 14&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
+
{{Not selected tab|[[Övningar 14 (Csharp 2)|Övningar]]}}
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
| style="border-bottom:1px solid #797979"  width="100%"| &nbsp;
 
|}
 
|}
Rad 48: Rad 48:
 
* &nbsp; &nbsp; en <b>mall</b>.  
 
* &nbsp; &nbsp; en <b>mall</b>.  
  
Enligt klassens mall kan sedan <b>objekt</b> av denna kategori skapas. Medan klassen
+
Enligt klassens mall kan sedan <b>objekt</b> av denna klass skapas. Medan klassen
  
 
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
 
är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.
Rad 57: Rad 57:
  
 
för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>.
 
för att kunna konstruera andra program. Principen heter <b>modularisering</b>.
 +
 +
<b><span style="color:red">Klass och objekt är två olika begrepp.</span></b>
 +
 +
<b>Exempel:</b>
 +
 +
Pepparkakor är <b><span style="color:red">objekt.</span></b>
 +
 +
Pepparkaksformen är <b><span style="color:red">klassen.</span></b>
 +
 
</big></big>
 
</big></big>
 
</div>
 
</div>
Rad 76: Rad 85:
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
= <b><span style="color:#931136">Ett körexempel</span></b> =
 
<div class="ovnA">
 
<div class="ovnA">
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorex.jpg]]</div>
+
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: PasswordUseKorexa.jpg]]</div>
 
</div>
 
</div>
  
  
= <b><span style="color:#931136">Läs om klasserna Password och PasswordUse i kursboken på sid 74-76.</span></b> =
+
= <b><span style="color:#931136">Läs om klassbegreppet i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>] på sid 76-80.</span></b> =
  
  
Rad 106: Rad 115:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 10 december 2021 kl. 08.50

        <<  Lektion 14          Genomgång          Övningar      


Vårt första C# program

Firsta.jpg


Varför står metoden Main() i en klass, nämligen class First  ?

Eftersom koden ska vara ett C# program.


Vad är ett C# program?

CsPrograma.jpg


Koden ovan (class First) är det det enklast tänkbara C# programmet.

Metoden Main() kan inte skrivas utanför klassen. Ingen annan kod heller!


Vad är en klass?

VadKlass.jpg


Generell är en klass därför att den beskriver en kategori av saker och ting:

  •     ett begrepp
  •     en idé
  •     en mall.

Enligt klassens mall kan sedan objekt av denna klass skapas. Medan klassen

är abstrakt, är objekten verkliga eller virtuella saker och ting i den reala världen.

Modulär är en klass därför att den kodas som en separat och namngiven modul

så att den kan användas av vilka andra program som helst. Liksom en Legobit

för att kunna konstruera andra program. Principen heter modularisering.

Klass och objekt är två olika begrepp.

Exempel:

Pepparkakor är objekt.

Pepparkaksformen är klassen.


Klassen Password

Vår första egendefinierade klass utan Main()

Password.jpg


Programmet PasswordUse

PasswordUse.jpg


Ett körexempel

PasswordUseKorexa.jpg


Läs om klassbegreppet i kursboken på sid 76-80.


 










Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.