Skillnad mellan versioner av "Övningar 7 (Python)"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) (Skapade sidan med '__NOTOC__ {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | {{Not selected tab|1.4 Enkel...') |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(11 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%" | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" | | ||
− | {{Not selected tab|[[1 | + | {{Not selected tab|[[Gissa tal, ver 1| << GissaTal_1]]}} |
− | {{Selected tab|[[Övningar | + | {{Not selected tab|[[Gissa tal, ver 2: while-satsen| << GissaTal_2]]}} |
− | {{Not selected tab|[[Lektion | + | {{Selected tab|[[Övningar 7 (Python)|Övningar]]}} |
+ | {{Not selected tab|[[Lektion 8 (Python)|Nästa lektion >> ]]}} | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="100%"| | ||
|} | |} | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = <b><span style="color:#931136">Dagens övningar</span></b> = | ||
+ | <div class="ovnA"> | ||
+ | <big> | ||
+ | * Mata in koden [[Gissa_tal,_ver_1#Koden_till_GissaTal.2C_ver_1|<b><span style="color:blue">GissaTal_1.py</span></b>]] i IDLE och kör. | ||
+ | |||
+ | * Mata in koden [[Gissa_tal,_ver_2:_while-satsen#Gissa_tal.2C_ver_2|<b><span style="color:blue">GissaTal_2.py</span></b>]] i IDLE och kör. | ||
+ | |||
+ | * Läs om [[Gissa_tal,_ver_2:_while-satsen#while-satsen.2C_en_loop|<b><span style="color:blue">while-satsen</span></b>]] (kursboken, sid 55-56). | ||
+ | |||
+ | * Läs om <b><span style="color:red">Logiska variabler</span></b> i kursboken, sid 57. | ||
+ | |||
+ | * Gör [[Övningar 7 (Python)|<b><span style="color:blue">övningarna 1501-1503</span></b>]] nedan: | ||
+ | </big> | ||
+ | </div> | ||
Rad 19: | Rad 36: | ||
* Välj sedan en klasskompis. Redovisa för honom/henne. | * Välj sedan en klasskompis. Redovisa för honom/henne. | ||
* Låt klasskompisen redovisa hans/hennes lösningar för dig. | * Låt klasskompisen redovisa hans/hennes lösningar för dig. | ||
− | * Använd kursbokens lösningsförslag på sid | + | * Använd kursbokens lösningsförslag på sid 130-133 som facit. |
* Diskutera era lösningar med varandra. | * Diskutera era lösningar med varandra. | ||
* Vid oklarheter fråga Taifun. | * Vid oklarheter fråga Taifun. | ||
Rad 40: | Rad 57: | ||
− | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved. |
Nuvarande version från 6 januari 2021 kl. 20.31
<< GissaTal_1 | << GissaTal_2 | Övningar | Nästa lektion >> |
Dagens övningar
- Mata in koden GissaTal_1.py i IDLE och kör.
- Mata in koden GissaTal_2.py i IDLE och kör.
- Läs om while-satsen (kursboken, sid 55-56).
- Läs om Logiska variabler i kursboken, sid 57.
- Gör övningarna 1501-1503 nedan:
Redovisning
Övningarna ovan ska genomföras individuellt. Testa dina lösningar tills du är nöjd.
- Välj sedan en klasskompis. Redovisa för honom/henne.
- Låt klasskompisen redovisa hans/hennes lösningar för dig.
- Använd kursbokens lösningsförslag på sid 130-133 som facit.
- Diskutera era lösningar med varandra.
- Vid oklarheter fråga Taifun.
Tillämpa alltid god programmeringsstil när du skriver kod, även i fortsättningen.
Repetera om God programmeringsstil (från tidigare lektion).
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.