Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
 
(5 mellanliggande versioner av samma användare visas inte)
Rad 2: Rad 2:
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
 
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |  
{{Not selected tab|[[Lektion 7 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 7]]}}
+
<!-- {{Not selected tab|[[Lektion 7 (Csharp 2)| <<&nbsp;&nbsp;Lektion 7]]}} -->
 
{{Selected tab|[[1.8 Geometriska figurer|Genomgång]]}}
 
{{Selected tab|[[1.8 Geometriska figurer|Genomgång]]}}
 
{{Not selected tab|[[Koden till Geometriska figurer|Koden&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
 
{{Not selected tab|[[Koden till Geometriska figurer|Koden&nbsp;&nbsp;>> ]]}}
Rad 21: Rad 21:
 
* &nbsp; &nbsp; Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
 
* &nbsp; &nbsp; Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
 
* &nbsp; &nbsp; Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 
* &nbsp; &nbsp; Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
* &nbsp; &nbsp; Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan i formen.
+
* &nbsp; &nbsp; Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan <b>i</b> formen.
 +
* &nbsp; &nbsp; OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen!
 +
&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
 
</big>
 
</big>
 
</div>
 
</div>
Rad 37: Rad 39:
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].
 
* &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
 
* &nbsp; &nbsp; Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.
* &nbsp; &nbsp; För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Ritmetoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.
+
* &nbsp; &nbsp; För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.
 
* &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
 
* &nbsp; &nbsp; Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
  
Rad 49: Rad 51:
  
  
== <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 34-36.</span></b> ==
+
== <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 40-42.</span></b> ==
  
 
<br>
 
<br>
Rad 70: Rad 72:
  
  
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2020 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.
+
[[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.

Nuvarande version från 30 september 2021 kl. 15.39

       Genomgång          Koden  >>          Övningar  >>      


Projektet Draw

Draw.jpg


Ny typ av grafisk applikation

  •     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
  •     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
  •     Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
  •     OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!

          Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!


Formens koordinatsystem

FormKoord.jpg


Att rita i formen

  •     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
  •     Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
  •     För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
  •     Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:

          Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).

  •     Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i

          Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).


Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 40-42.


 









Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.