Skillnad mellan versioner av "1.8 Geometriska figurer"
Från Mathonline
		
		
		
Taifun  (Diskussion | bidrag) m  | 
				Taifun  (Diskussion | bidrag)  m  | 
				||
| (28 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
| Rad 2: | Rad 2: | ||
{| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | {| border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" height="30" width="100%"  | ||
| style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | | style="border-bottom:1px solid #797979" width="5px" |    | ||
| − | {{Not selected tab|[[Lektion 7 (Csharp 2)| <<  Lektion 7]]}}  | + | <!-- {{Not selected tab|[[Lektion 7 (Csharp 2)| <<  Lektion 7]]}} -->  | 
{{Selected tab|[[1.8 Geometriska figurer|Genomgång]]}}  | {{Selected tab|[[1.8 Geometriska figurer|Genomgång]]}}  | ||
{{Not selected tab|[[Koden till Geometriska figurer|Koden  >> ]]}}  | {{Not selected tab|[[Koden till Geometriska figurer|Koden  >> ]]}}  | ||
| Rad 12: | Rad 12: | ||
= <b><span style="color:#931136">Projektet Draw</span></b> =  | = <b><span style="color:#931136">Projektet Draw</span></b> =  | ||
<div class="ovnE">  | <div class="ovnE">  | ||
| − | |||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div>  | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: Draw.jpg]]</div>  | ||
| + | </div>  | ||
| + | |||
| + | |||
| + | = <b><span style="color:#931136">Ny typ av grafisk applikation</span></b> =  | ||
| + | <div class="ovnA">  | ||
| + | <big>  | ||
| + | *     Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.  | ||
| + | *     Applikationen liknar snarare ett ritprogram.  | ||
| + | *     Vi vill <b>rita</b> geometriska figurerna ovan <b>i</b> formen.  | ||
| + | *     OBS! <b>Undvik</b> att (dubbel)klicka på formen!  | ||
| + |           Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!  | ||
</big>  | </big>  | ||
</div>  | </div>  | ||
| Rad 20: | Rad 30: | ||
= <b><span style="color:#931136">Formens koordinatsystem</span></b> =  | = <b><span style="color:#931136">Formens koordinatsystem</span></b> =  | ||
<div class="ovnC">  | <div class="ovnC">  | ||
| − | |||
<div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: FormKoord.jpg]]</div>  | <div style="border:1px solid black;display:inline-table;margin-left: 0px;"> [[Image: FormKoord.jpg]]</div>  | ||
| − | |||
</div>  | </div>  | ||
| − | = <b><span style="color:#931136">  | + | = <b><span style="color:#931136">Att rita i formen</span></b> =  | 
<div class="ovnA">  | <div class="ovnA">  | ||
<big>  | <big>  | ||
| − | *       | + | *     För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]].  | 
| − | *       | + | *     Metoden <b>OnPaint()</b> är definierad i klassen <b>Form</b> som vi <i>ärver</i> i vår form <b>Form1</b>.  | 
| − | *       | + | *     För att kunna använda verktygen i ritmetoden [[Om metoden OnPaint()|<b><span style="color:blue">OnPaint()</span></b>]], måste vi <i>överskugga (override)</i> den.  | 
| − | *       | + | *     Att <i>överskugga (override)</i> en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:  | 
| − |             | + |           Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).  | 
| − | + | ||
| − | + | ||
| + | *     Koncepten <i>överskuggning (override)</i> och <i>arv (inheritance)</i> kommer vi att lära oss i  | ||
| − | + |           <b>Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP)</b>.  | |
| + | </big>  | ||
| + | </div>  | ||
| − | == <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid   | + | == <b><span style="color:#931136">Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i [http://www.mathonline.se/Progr_2/Boken%20Progr_2_Cs.pdf <span style="color:blue">kursboken</span>], sid 40-42.</span></b> ==  | 
<br>  | <br>  | ||
| Rad 63: | Rad 72: | ||
| − | [[Matte:Copyrights|Copyright]] ©   | + | [[Matte:Copyrights|Copyright]] © 2021 [https://www.techpages.se <b><span style="color:blue">TechPages AB</span></b>]. All Rights Reserved.  | 
Nuvarande version från 30 september 2021 kl. 14.39
| Genomgång | Koden >> | Övningar >> | 
Projektet Draw
Ny typ av grafisk applikation
- Inget interaktivt gränssnitt. Inga kontroller.
 - Applikationen liknar snarare ett ritprogram.
 - Vi vill rita geometriska figurerna ovan i formen.
 - OBS! Undvik att (dubbel)klicka på formen!
 
Har du gjort det av misstag, stäng projektet och börja om!
Formens koordinatsystem
Att rita i formen
- För att kunna rita i formen, använder vi oss av verktyg som finns i ritmetoden OnPaint().
 - Metoden OnPaint() är definierad i klassen Form som vi ärver i vår form Form1.
 - För att kunna använda verktygen i ritmetoden OnPaint(), måste vi överskugga (override) den.
 - Att överskugga (override) en metod betyder att ta dess huvud och definiera om dess kropp:
 
Man tar över metodens namn samt parametrar (huvud) och modifierar dess funktionalitet (kropp).
- Koncepten överskuggning (override) och arv (inheritance) kommer vi att lära oss i
 
Kap 2 Objektorienterad programmering (OOP).
Fullständiga instruktioner till detta projekt finns i kursboken, sid 40-42.
Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.

