Skillnad mellan versioner av "4.10 Avläsa och rita i det komplexa talplanet"
Från Mathonline
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
Taifun (Diskussion | bidrag) m |
||
(9 mellanliggande versioner av samma användare visas inte) | |||
Rad 13: | Rad 13: | ||
= <b><span style="color:#931136">Sammanfattning</span></b> = | = <b><span style="color:#931136">Sammanfattning</span></b> = | ||
<div class="border-divblue"> | <div class="border-divblue"> | ||
+ | <table> | ||
+ | <tr> | ||
+ | <td> | ||
=== <b><span style="color:#931136">Komplext tal <math> \qquad z \, = \, a + b \, i \quad = \quad r \, (cos\,v + i \, sin\,v) </math></span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Komplext tal <math> \qquad z \, = \, a + b \, i \quad = \quad r \, (cos\,v + i \, sin\,v) </math></span></b> === | ||
=== <b><span style="color:#931136">Cartesiska koordinater<span>:</span> <math> \qquad\; a \quad </math> och <math> \quad b </math></span></b> === | === <b><span style="color:#931136">Cartesiska koordinater<span>:</span> <math> \qquad\; a \quad </math> och <math> \quad b </math></span></b> === | ||
Rad 26: | Rad 29: | ||
=== <b><span style="color:#931136">1. Multiplicera absolutbeloppen och addera argumenten.</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">1. Multiplicera absolutbeloppen och addera argumenten.</span></b> === | ||
=== <b><span style="color:#931136">2. Dividera absolutbeloppen och subtrahera argumenten.</span></b> === | === <b><span style="color:#931136">2. Dividera absolutbeloppen och subtrahera argumenten.</span></b> === | ||
+ | </td> | ||
+ | <td>[[Image: 4_9_Repetitiona.jpg]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | </td> | ||
+ | </tr> | ||
+ | </table> | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
Nuvarande version från 20 mars 2025 kl. 07.52
<< Förra avsnitt | Genomgång | Övningar | Facit | Nästa avsnitt >> |
Sammanfattning
Avläsa och rita
Tre uppgifter:
1) Läs av koordinaterna av ett komplext tal (cartesiska eller polära) från grafen.
2) Omvänt: Rita in koordinaterna (cartesiska eller polära) i grafen.
3) Vad händer grafiskt vid multiplikation/division med \(i\) resp. \(-i\) ?
Copyright © 2022 TechPages AB. All Rights Reserved.