Skillnad mellan versioner av "Huvudsida"

Från Mathonline
Hoppa till: navigering, sök
m
m
Rad 29: Rad 29:
 
<b>Matematik 4</b> är en individuellt valbar fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c.  
 
<b>Matematik 4</b> är en individuellt valbar fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c.  
  
Kursen är i stort sett en djupdykning i matematisk analys och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.
+
Kursen är i stort sett en djupdykning i <b><span style="color:red">matematisk analys</span></b> och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.
  
Man börjar med en utvidgning av trigonometri och fortsätter med en detaljerad behandling av komplexa tal.  
+
Man börjar med en utvidgning av <b><span style="color:red">trigonometri</span></b> och fortsätter med en detaljerad behandling av <b><span style="color:red">komplexa tal</span></b>.  
  
 
Tidigare kunskaper om polynom vidareutvecklas till polynomfunktioner av högre grad, se bilden ovan.
 
Tidigare kunskaper om polynom vidareutvecklas till polynomfunktioner av högre grad, se bilden ovan.
  
För detaljerat upplägg se [[Matte 3c Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
+
För detaljerat upplägg se [[Matematik 4 Innehållsförteckning|<b><span style="color:blue">innehållsförteckningen</span></b>]].
  
 
Kursen följer [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=-996270488%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMAT%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor4 <b><span style="color:blue">Skolverkets kurssplan</span></b>].
 
Kursen följer [https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=-996270488%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DMAT%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3#anchor4 <b><span style="color:blue">Skolverkets kurssplan</span></b>].

Versionen från 13 augusti 2021 kl. 14.55

       Innehållsförteckning          Kursens presentation          Planering Matte 1b          Centralt innehåll (Skolverket)          Kunskapskrav (Skolverket)      


Välkommen till
Matematik 4
  i  Math Online \(-\) ett webbaserat digitalt läromedel för matematik
     Fil:Bild till vad ar mathonline a.jpg         Fil:Chebyshev Polyn 2nd 60a.jpg

\( \qquad\qquad\quad\, \) Polynomfunktioner av grad \( \, n = 0, 1, \ldots , 5\)


Matematik 4 är en individuellt valbar fortsättningskurs och förutsätter förkunskaper motsvarande kursen Matematik 3c.

Kursen är i stort sett en djupdykning i matematisk analys och vidareutvecklar begreppen derivata och integral.

Man börjar med en utvidgning av trigonometri och fortsätter med en detaljerad behandling av komplexa tal.

Tidigare kunskaper om polynom vidareutvecklas till polynomfunktioner av högre grad, se bilden ovan.

För detaljerat upplägg se innehållsförteckningen.

Kursen följer Skolverkets kurssplan.

Matematik 4 motsvarar i stora delar den kurs som i den gamla kursplanen hette Matematik D.


Att komma igång med Matte 1b-kursen

  •   I vänsterspalten ser du innehållet i kursen Matte 1b som du kan
      använda för att navigera genom materialet.
  •   Kursen är indelad i sex kapitel. Varje kapitel innehåller ett antal av-
      snitt och avslutas med ett diagnosprov samt fullständiga lösningar.
  •   Varje avsnitt börjar med en genomgång som tar upp grundbegrepp
      och regler som förklaras med hjälp av enkla lösta exempel.
  •   Vissa avsnitt har repeterande, fördjupande eller tillämpande under-
      avsnitt. T.ex. är Grundpotensform ett tillämpande underavsnitt i
      avsnittet Potenser.
  •   Till varje avsnitt finns det övningar indelad i tre kategorier: E-, C-
      och A-nivå samt svar (facit) och fullständiga lösningar. Ex.: \( \pmb{\to} \)
  •   När man är klar med ett kapitel är det dags för ett diagnosprov
      som ska förbereda på det riktiga provet.
  •   Till varje diagnosprov finns fullständiga lösningar som man kan
      använda för att själv (eller låta en kompis) rätta sitt diagnosprov.

\( \qquad\quad \) \( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)


\( \quad \) >> \( \quad \)

  •   Diagnosprovets resultat kan diskuteras med din lärare för att få både feedback och feed-forward samt kunna vidareutveckla dina mattekunskaper.
  •   Alla avsnitt innehåller Internetlänkar till kompletterande material, ofta små videos på YouTube, demos, animationer, små spel eller extraövningar.
  •   Man kan även söka efter ett matematiskt begrepp i sökfältet Sök i vänsterspalten för att få fram de sidor som innehåller sökordet.


Exempel och försmak på Math Online:s pedagogik

1. Exempelorienterad undervisning:






2. Varför är \( \; 5\,^0 \, = \, 1 \), medan \( \, 5 \cdot 0 \, = \, 0 \; \)?


3. Varför får man inte dividera med \( \, 0 \, \)?


4. Varför går multiplikation före addition?


5. En mattenöt:  Cirkel eller kvadrat?

\( \quad \) Ekvationer: \( \qquad \) Flaska med pant \( \qquad \) Att ställa upp en ekvation \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar

Genomsnittlig förändringshastighet: \( \qquad \) Marginalskatt \( \qquad \) Oljetank

Derivata: \( \qquad \) Simhopp från 10 meterstorn (Elevaktivitet)

Extremvärdesproblem: \( \qquad \) Rektangel i parabel \( \qquad \) Glasskiva \( \qquad \) Konservburk \( \qquad \)

Diskreta funktioner: \( \qquad \) Kaniners fortplantning, även kallad Fibonaccis problem (Digital beräkning med Excel)

Absolutbelopp: \( \qquad \) Några exempel på absolutbelopp \( \qquad \) Ekvationer med absolutbelopp \( \qquad \) Falska rötter



Teoretisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Praktisk förklaring \( \qquad\quad\;\; \) Vad händer om man ändå dividerar med 0 ?




Formulering & ledning \( \qquad \) Lösning \( \qquad \) Svar





Copyright © 2021 TechPages AB. All Rights Reserved.